Opladning 845x423

Stor el-test: Kia holder, hvad de lover

Den elektriske Kia e-Niro indtager en flot andenplads i en stor rækkevidde-tekst, som det anerkendte svenske Vi Bilägare i samarbejde med AutoBest har foretaget. Her er netop den model en af de to, der lever bedst op til den lovede WLTP-rækkevidde.

JW2
Jesper Werge
·

Den anerkendte AutoBest-organisationen har - blandt andet sammen med det svenske bilmagasin ViBilägare - foretaget en test af 15 forskellige elbiler. Testen gik ud på at undersøge, hvor lang rækkevidden helt reelt er, sammenholdt med den lovede rækkevidde. Og testen resultat sender Kia e-Niro op på en flot andenplads.

Et af de parametre, der er yderst iøjnefaldende i forhold til at investere i en elektrisk bil, er rækkevidden. Mens det på en konventionelt drevet bil er lettere at forholde sig til, at der måske er 40 eller 60 kilometers rækkevidde tilbage i benzin- eller dieseltanken, så er det fortsat en kende mere omstændeligt, når vi taler elbiler.

Danmarkskortet er plastret til med servicestationer, som udbyder masser af benzin og diesel, og det tager vel i omegnen af fem minutter at fylde tanken op. Det er fortsat lidt mere tidskrævende i en elbil - og der er indtil videre lidt længere mellem ladestationerne.

Nu har AutoBest-organisationen - der er et samarbejde mellem en række internationale bilmagasiner og motorjournalister - lavet en stortest, hvor de ser på, hvor langt 15 forskellige elbiler kører, sammenlignet med den rækkevidde, som er oplyst fra fabrikken. Og det giver vidt forskellige resultater.

Læs også:
Se her: Kia løfter sløret for ny Niro

Der er både foretaget en opmåling af, hvor stor procentuel afvigelse der er mellem den lovede og den faktiske rækkevidde, ligesom AutoBest har kigget på, hvor langt bilerne har kunnet køre efter der faktisk er skrevet "0 kilometer i rækkevidde" i bilens display.

Kia Eniro Koerende

Kia e-Niro indtager andenpladsen i den store AutoBest-test. Foto: Hans Sandal

15 elbiler er med i AutoBest-testen

Ingen af bilerne leverer en rækkevidde, der overgår det lovede WLTP-niveau. Det er nok lidt på samme måde, som man meget sjældent vil opleve, at en benzin- eller dieselbil i praksis vil opnå det forbrugstal, som er lovet fra fabrikken. Men det er dog tæt på.

Således når Dacia Spring 221,03 kilometer på en fuld opladning, hvilket svarer til 98,67 procent i forhold til WLTP-normen - og det er ensbetydende med en førsteplads i feltet. På andenpladsen kører Kia ind med e-Niro, der med 433,35 kørte kilometer opnår et procenttal på 95,24.

Ladeguide: Hvilken ladeløsning skal du vælge?

Prøver du at finde rundt i junglen af forskellige ladeløsninger til de elektriske biler? Fortvivl ikke. Vores motorredaktør forklarer de forskellige muligheder og har samtidig lavet en sammenligning af priserne på de mest udbredte ladeløsninger.

Se videoguiden her - eller læs den skrevne udgave her.

Procenttallet skal forstås sådan, at hvis Kia e-Niro i teorien havde en række vidde på 100 kilometer, så kan man i praksis køre 95,24 kilometer i bilen.

Samtlige bilmodeller i AutoBest-testen, som vi har læst i ViBilägare (betalt indhold), er blevet testet i og omkring Barcelona i november, hvor temperaturerne har ligget inden for 4-19 grader. Testen er udført på en rundstrækning på 60 kilometer, der bestod af 30 procent by-, 20 procent landevejs- og 50 procent motorvejskørsel.

Nissan Leaf 2018 1600 4F (1)

Nissan Leaf er også med i testen, hvor den lander på en hæderlig ottendeplads. Foto: Nissan

Stor forskel i reel rækkevidde

I det øjeblik, hvor displayet i elbilerne har ramt nulpunktet, er testen fortsat på en lukket rundstrækning - og bilerne er efterfølgende blevet kørt helt tomme for strøm.

Fakta: Elbilernes reelle rækkevidde:

  1. Dacia Spring: 221,03 kilometer (98,67 procent i forhold til WLTP)
  2. Kia e-Niro: 443,35 kilometer (95,24 procent i forhold til WLTP)
  3. Hyundai Kona: 446,64 kilometer (92,28 procent i forhold til WLTP)
  4. Mazda MX-30: 183,32 kilometer (91,66 procent i forhold til WLTP)
  5. Opel Corsa-E: 284,11 kilometer (90,19 procent i forhold til WLTP)
  6. Renault Zoe: 334,22 kilometer (85,92 procent i forhold til WLTP)
  7. Fiat 500e: 265,46 kilometer (82,96 procent i forhold til WLTP)
  8. Nissan Leaf: 311,06 kilometer (80,79 procent i forhold til WLTP)
  9. Volkswagen ID.3: 338,53 kilometer (80,41 procent i forhold til WLTP)
  10. Opel Mokka-E: 260,37 kilometer (80,36 procent i forhold til WLTP)
  11. Cupra Born: 339,11 kilometer (79,98 procent i forhold til WLTP)
  12. Peugeot E-2008: 255,62 kilometer (79,39 procent i forhold til WLTP)
  13. Peugeot E-208: 269,67 kilometer (79,31 procent i forhold til WLTP)
  14. Honda E: 174,18 kilometer (78,46 procent i forhold til WLTP)
  15. Citroën E-C4: 262,54 kilometer (74,59 procent i forhold til WLTP)

Fakta: Elbilernes rækkevidde efter "0" - Top 5:

  1. Nissan Leaf: 37,8 kilometer
  2. Honda E: 31,8 kilometer
  3. Dacia Spring: 31 kilometer
  4. Renault Zoe: 26,9 kilometer
  5. Fiat 500e: 22,8 kilometer

Fakta: Elbilernes forbrug per kWh - Top 5:

  1. Dacia Spring: 8,25 kilometer/kWh
  2. Fiat 500e: 7,12 kilometer/kWh
  3. Hyundai Kona: 6,98 kilometer/kWh
  4. Kia e-Niro: 6,77 kilometer/kWh
  5. Renault Zoe: 6,43 kilometer/kWh

Kilde: Ecobest Challenge/ViBilägare/AutoBest

Flere Kia-nyheder? Se her...

Bilmagasin