Dæk for eller bag? Den lidt mere tekniske forklaring

I Bilernes Hus udskifter og sælger vi mange dæk, og vi oplever jævnligt, at kunderne tror, det er nødvendigt at skifte alle 4 dæk på en gang. Men hvis ikke alle fire dæk er lige slidte, så behøver du faktisk ikke skifte dem alle!

Er du i den situation, at to af bilens dæk stadig lever op til anbefalingen på min. 3 mm slidbane, så kan du nøjes med at skifte de slidte dæk. Men skal de nyeste dæk så sidde for eller bag? Her er vores klare anbefaling, at de nye dæk sættes bag på bilen!

Vi har lavet en video, hvor Allan Bjerregaard, der er værkfører her i Bilernes Hus, illustrerer, hvorfor det er vigtigt, at de nyeste dæk kommer bag på bilen.

Se video om dæk for eller bag

Den lidt mere tekniske forklaring

Nedenfor får du den lidt mere tekniske forklaring på, hvorfor det er vigtigt, at de nyeste dæk kommer bag på bilen.

I dag er de fleste biler med forhjulstræk. På et forhjulstrukket køretøj arbejder de forreste dæk meget hårdere end dem på bagakslen. På en forhjulstrukket bil er det de forreste dæk der udsættes for størst påvirkning fra styretøj, når bilen drejer, når bilen bremser, påvirkning i sving og de tager også det meste af kræfterne fra bremsepåvirkningen. Derudover bæres hovedparten af ​​køretøjets vægt på forakslen, fordi de tunge motor- og transmissionskomponenter er placeret der.

Hvis man antager køretøjets styrtøjsgeometri er inden for bilfabrikantens specifikationer, resulterer dette normalt i den største belastning på de dæk, der er placeret på forakslen. Dét gør, at de bliver slidt hurtigere end de bageste dæk. Og fremfor at erstatte alle fire dæk - det vil være uøkonomisk usmart - så kan man derfor "nøjes" med, at udskifte de to slidte dæk.

Her er der dog nogen forvirring om, hvilken aksel det nye sæt dæk skal monteres på!                   

På et køretøj, der har den samme størrelse på fordækkene og på bagdækkene, kan den enkleste - og for nogen måske mest logiske - ting at gøre, være at erstatte de forreste dæk og dermed sætte dækkene med det bedste dækmønster på forakslen. De vil trods alt være de første til at blive slidt igen.

Men af sikkerhedsmæssige årsager er dette forkert!

Og hvorfor så det? Dét skyldes ”mængden” af vej​​greb.

På for eksempel våde vejflader er den ”mængde” af vej​​greb et dæk har, direkte forbundet med dets evne til at skyde vand fra sig, så gummiet i dækket kan komme i kontakt med vejfladen. En af de primære funktioner i rillerne i et dæks slidbane er, at fungere som afledningskanal for det vand, der er på vejbanen. Man kan nemt forestille sig, at et dæk med slidte slidbaner ikke vil kunne skyde så meget vand fra sig som et tilsvarende nyt dæk med den fulde slidbanedybde.

Så hvorfor er det så bedre at have mere baggreb end frontgreb?

For at forstå dette korrekt er nødvendigt at tale lidt om køretøjets styredynamik. I sving vil et køretøj sædvanligvis opleve en af ​​3 dynamiske tilstande, som er understyring, overstyring eller neutral styring.

Understyring

Denne tilstand er, hvor dækkene på forakslen ikke følger den vinkel, som styretøjet er sat til. Dette skyldes manglende greb på forakslen.

 

Overstyring

Overstyring er det modsatte af understyring, hvor køretøjets næse følger en noget strammere linje end den vinkel styretøjet står til. Dette skyldes manglende greb på bagakslen.

 

Neutral styring

Neutral syring er den tilstand, hvor køretøjets næse følger den nøjagtige linje, der defineres af vinklen på styretøjet.

 

Det er meget svært at bygge en bil med neutral styring - særligt en forhjulstrukket bil - hvor vægtfordelingen er forrest på bilen. Så de fleste producenter bygger deres biler med en tendens til at understyre, da det giver en mere sikker håndtering. Hvis et køretøj er understyret, vil det have tendens til at lægge sig bredt ved udskridning i sving.

Men når et køretøj har tendens til overstyring (manglende greb på bagakslen), vil de fleste af de reaktioner, man som fører naturligt vil forsøge at foretage sig for at reducere overstyringen og genvinde kontrol, faktisk forværre situationen.

Bremsning vil for eksempel reducere belastningen på bagakslen, hvilket gør de bageste dæk mere tilbøjelige til at miste vejgreb. På samme måde vil det at man tager foden af speederen decelerere bilen, hvilket igen vil reducere baghjulets greb i vejbanen.

Det er ret svært at komme ud af en overstyring og kun noget meget erfarne bilister kan gøre dette med held. Man skal ændre på styretøjets vinkel (dreje kontra) og det er ikke en reaktion, der er intuitiv for alle. Samtidig er det en vanskelig manøvre samtidig med, at man sikkert kontrollerer køretøjet.

Konklusion

For at undgå overstyring og sikre det bedste vejgreb, så du som fører får de bedste forudsætninger for, at håndtere din bil sikkert, anbefales det derfor at montere de nyeste dæk med mest slidbane på bagakslen, - altså på de bagerste hjul.

 

Billeder lånt fra drivingfast.net

 



Publiceret: 11-04-2019
Udvalgte biler
Volkswagen Polo 2,0 GTi DSG
53.000 km.
268.880 kr.
Audi A3 1,6 TDi 110 Ultra Attraction SB
79.000 km.
178.880 kr.
Skoda Octavia 1,5 TSi 150 Style Combi DSG
20.000 km.
283.880 kr.
Kia Ceed 1,6 CRDi 136 GT-Line Limited SW
34.000 km.
194.880 kr.
Nyheder & tips
Nyheder / blog / tips
Få gode tips og tilbud i din inbox
Permission *