I 20 år har Audi RS 6 begejstret fans over hele verden. Den har gennem fire generation sat et stort aftryk på feltet af high performance-stationcars. Med imponerende præstationer og høj anvendelighed i dagligdagen er Audi RS 6 lige så relevant i dag, som da den blev lanceret.
Det succesfulde grundlæggende koncept fra 2002 baseret på en motor med dobbelt trykladning og firehjulstræk har været ens i alle generationer af Audi RS 6. Den første Audi RS 6 blev født i 2002, hvor det daværende quattro GmbH (i dag Audi Sport GmbH) skulle finde ud af, hvilken bil efter RS 4, der skulle have en sportslig overhaling.
Valget faldt på A6, som var blevet faceliftet i 2001, og hvor Audi gerne ville tilføre mere ydelse under motorhjelmen til direktørklassen. Der blev brugt mange ressourcer på at sætte A6’eren op til sport. Det var ikke kun i forhold til motor, undervogn og gearkasse, men også fremtoningen blev forandret. 4 cm i både bredde og længde samt nye skørter, bredere paneler, spoiler, fælge og to ovale afgangsrør for at understrege de sportslige ambitioner.
2022 og 2002 - Audi RS 6 er i dag på fjerde generation. Foto: Audi
V8-motor med 450 hk og automatgear
Den første generation kaldes C5, og ønsket var en 8-cylindret motor, men der var i første omgang ikke plads, og derfor bliver bilen forlænget med 4 cm. Motoren bliver noget af et statement overfor konkurrenter, hvor den med 450 hk og et drejningsmoment på 560 Nm placerer Audi RS 6 forrest i segmentet.
Samtidig dropper man det manuelle gear, og for første gang står en automatisk gearkasse med forkortede skiftetider for gearskiftene i en RS-model, hvor fem trin giver mulighed for en acceleration op til 100 km/t på 4,7 sek.
Det er den eneste af de forskellige RS 6-udgaver, som har stillet til start som racerbil. Det sker i 2003 ved SPEED GT World Challange med Randy Probst bag rattet. V8-biturbomotoren yder 475 hk, har manuelt gearskifte og sikrer sejren i første forsøg.
Fem bagender - fire generationer. C6 er repræsenteret som både stationcar og sedan. Foto: Audi
Det ypperligste indenfor motorkonstruktion videreføres med C6
Næste generation af Audi RS 6 kaldes C6, og den blev lanceret i 2008. Her fortsætter man med at sætte nye standarder for motorkonstruktion, og der bliver skruet op for både ydelse, slagvolumen og antallet af cylindre.
10 stk. cylindre, to turboladere igen og nu en slagvolumen på 5 l – tilsammen giver det en ydelse på 580 hk og et drejningsmoment på 650 Nm, som allerede er til rådighed fra 1.500 omdrejninger. Tal, som dengang selv overgik en R8, der som R8 GT havde en ydelse på maksimalt 560 hk. Gennem 3 år producerer Audi den største RS-motor nogensinde.
Gearkassen ændres også, så den kan følge med motoren, og de første keramikbremser fås som ekstraudstyr for effektivt at stoppe RS 6.
Bilguiden har anmeldt Audi RS 6. Foto: Bilguiden
Less is more med næste generation C7
Audi går “less is more”-vejen med C7, som den næste generation af Audi RS 6 kaldes. I 2013 kommer bilen, der igen har en 8-cylindret motor med en slagvolumen på 4 l og dobbelt trykladning. Det er den mindste motor i modellens historie, men den sætter alligevel de øvrige modeller til vægs.
Med en vægtreducering på godt 120 kg og en motor, der er placeret 15 cm længere bagud, er den mere køredynamisk og effektiv. Den bruger 3,9 sekunder på at nå 100 km/t og har en tophastighed på 305 km/t. Den yder hele 605 hk, og netop denne model bliver et stort salgshit og den førende i segmentet for high performance-stationcars.
Audi RS 6 har altid skilt sig ud i sit segment. Foto: Audi
Nyeste C8 er den hidtil bedste
I 2019 bliver den nyeste generation, C8, lanceret, og det er den hidtil bedste model af RS 6. Tro mod konceptet med en slagvolumen på 4 l, biturbo, 600 hk og nu et drejningsmoment på 800 Nm. For første gang i historien understøttes bilen af et 48-volts mildhybridsystem, som forbedrer effektiviteten yderligere.
Den har en ny firehjulsstyring, som forbedrer stabiliteten ved høje hastigheder, og ved lav hastighed reducerer det vendediameteren og gør den nemmere at parkere.
Designmæssigt har den også fået en opdatering, så det kun er taget, fordørene og bagklappen, der er ens med A6’eren. Resten har fået en RS-specifik tilpasning. For første gang tilbydes Audi RS6 også i USA, og dermed har RS 6 med C8-udgaven slået sig fast som en succesmodel i hele verden.