Bilguiden Campingtest Hans Og Steen

Test af rækkevidde: Elbil med campingvogn

Vi har testet, hvad det betyder for rækkevidden på elbilen, når der er en campingvogn på anhængertrækket.

Mette Munk Nielsen
·

Er det slut med campingferien, hvis du køber elbil? Slet ikke! Vi har testet, hvad det betyder for rækkevidden at køre med campingvogn efter elbilen.

Der kommer flere og flere elbiler på markedet, der er godkendt til at have en anhænger bagefter. Lige fra havetraileren op til større trailere og campingvogne på 1600-1800 kg, og udbuddet skal nok vokse i de kommende år, når der bliver lanceret flere og flere elbiler. 

Læs: Hvilke elbiler kan trække en campingvogn?

Men det har selvfølgelig betydning for rækkevidden at køre med en tung og stor campingvogn på elbilens anhængertræk, ligesom det har, når man kører benzin- eller dieselbil. Forskellen er dog, at det tager længere tid at få ladet elbilen op, end når man blot skal tanke, og så er det interessante også, hvor ofte der skal være ladestop. Hvor en dieselbil måske kører 400-500 km på en tankfuld med campingvogn bagefter, hvor langt kan vi så komme i en elbil?

Det er netop det, som vi har testet sammen med Camping-Specialisten.

Med to Volvo XC40, hvor den ene fik en Knaus campingvogn med totalvægt på 1800 kg på anhængertrækket, kørte vi mod Hvide Sande og tilbage til Funder ved Silkeborg, hvor Camping-Specialisten blandt andet har butik. Du kan herunder se, hvordan turen gik.

Video: Vores bilguide har sammen med Steen Overgaard fra Camping-Specialisten undersøgt, hvor meget elbilens rækkevidde påvirkes af at have en campingvogn på anhængertrækket.

Campingtest Beggebiler

Kort om testen

Elbilen: Volvo XC40 P8 med twin engine

Godkendt på trækket: Op til 1800 kg

Campingvogn: Knaus 500 UF

Totalvægt: 1800 kg

Turens længde: Fra Camping-Specialisten i Funder til DANCAMPS Nordsø i Hvide Sande. Turen var 223 km i alt.

Temperatur: 11-15 grader i det tidsrum, vi kørte.

Vind: Middelvind på 5,0-7,3 m/s.

To ens biler for at kunne sammenligne

Der er meget, der påvirker rækkevidden, når man kører elbil, og det gør det svært at sammenligne rækkevidden, som er meningen med testen. For at få det bedste sammenligningsgrundlag brugte vi to ens biler, nemlig Volvo XC40 P8 twin engine. 

Den ene fik campingvognen bagefter, mens den anden kørte bagefter for at holde samme hastighed. Der blev kørt med samme hastighed, som hvis Steen Overgaard havde kørt sin almindelige dieselbil med campingvogn på trækket.

Og vi har kørt på samme tid, så vejret også var det samme. Det giver det bedst mulige sammenligningsgrundlag.

Testens resultat

Bilguiden Campingtest Parkeret Fra Siden

Elbilen med campingvogn

  • Start: 93%
  • Opladning undervejs: 36% ekstra (fra 22% til 58%)
  • Ankomst Hvide Sande: 40% - forbrug 34,1 kWh/100 km
  • Ankomst Funder: 7% - forbrug 40,6 kWh/100 km
Bilguiden Campingtest Parkeret

Elbilen uden campingvogn:

  • Start: 95%
  • Opladning undervejs: Ingen
  • Ankomst Hvide Sande: 62% - forbrug 19,3 kWh/100 km
  • Ankomst Funder: 33% - forbrug 19,5 kWh/100 km

Konklusion: Forbruget af el er cirka dobbelt så stort, når der er en campingvogn på anhængertrækket. På turen ud til Hvide Sande var forbruget lavere, og vi antager, at det særligt skyldtes vinden. Vi havde medvind på vej ud og modvind på vej hjem. Der var en middelvind på 5,0-7,3 m/s med vindstød op til 13,7 m/s, da vi kørte.

Hvor langt kan en elbil køre med en campingvogn?

Vores test viser, at rækkevidden halveres, når man sætter en campingvogn efter elbilen. Hvor langt elbilen kan køre, afhænger derfor også af hvad bilens rækkevidde normalt er.

Vi kørte i en Volvo XC40 med et batteri på 78 kWh. Med et forbrug på 40,6 kWh/100 km vil den kunne køre 192 km på en fuld opladning med campingvogn bagefter. Uden campingvogn var forbruget 19,5 kWh/100 km svarende til 400 km på en fuld opladning.

Er der lidt varmere i vejret, og blæser det mindre, vil rækkevidden også blive bedre.

Øget vindmodstand giver lavere rækkevidde

Det var nemlig særligt den øgede vindmodstand, der gjorde, at strømforbruget steg på turen tilbage til Funder. Generelt er det faktisk knapt så meget campingvognens vægt, der gør, at rækkevidden falder, når man kører med elbil. 

"Selvfølgelig har det en betydning, at der er noget tungt på anhængertrækket, men det er i høj grad vindmodstanden, der gør noget ved rækkevidden. Man ser det også tydeligt i testen: Når vi kører i modvind, falder rækkevidden markant," forklarer Steen Overgaard fra Camping-Specialisten.

Hvordan er det at køre elbil med campingvogn?

En af de store fordele ved at køre elbil er komforten. Steen Overgaard er erfaren campingmand, og han er imponeret over, hvor let det er at køre med campingvognen efter Volvo XC40.

”Man mærker overhovedet ikke, at man har en campingvogn bagefter. Normalt holder man lige ekstra øje, når man krydser vejen, fordi det tager lidt tid at komme op i fart. Men det oplever jeg slet ikke med elbilen. Der er virkelig kraft i den,” siger Steen Overgaard.

Brugte elbiler med anhængertræk

Campingpladserne opsætter ladestandere til elbiler

Bilguiden Campingtest Drone Campingplads


På turen lagde vi vejen forbi DANCAMPS Nordsø i Hvide Sande. Her er de, ligesom mange andre campingpladser, også ved at gøre klar til de elektriske biler. Der er nemlig en øget efterspørgsel efter lademuligheder, når gæsterne ankommer på pladsen.

Det er ikke så meget elbiler med campingvogne, men mere gæster til udlejningshytterne, som kører i elbil. Der kommer dog flere og flere, der også trækker en campingvogn, og fælles for dem er, at det giver noget mere bekvemmelighed, at man kan oplade elbilen, mens man slapper af på campingpladsen.

”I gamle dage sagde man: Er der varmt vand, ja det er der. Er der wi-fi, ja det er der. Nu siger man, er der ladestandere, ja det er der," siger Camilla Dvinge, indehaver af DANCAMPS Nordsø.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin