Vælg den rigtige ladeløsning
til din plug-in hybrid
2022 blev endnu et rekordår for salget af plug-in hybrider i Danmark. For blot tre år siden udgjorde bilerne kun to procent af det samlede salg af nye biler. I 2022 udgjorde plug-in hybriderne 24 procent. Det betyder, at endnu flere danskere skal manøvrere rundt i junglen af ladeløsninger til deres nye bil.
I en plug-in hybrid findes foruden en brændstofmotor en elmotor og et batteri som giver bilen en elektrisk rækkevidde på 30-100 km alt efter model. Batteriet er noget mindre end i en ren elbil, så i en plug-in hybrid vil forbruget af strøm blive væsentligt mindre.
Så hvilken ladeløsning kan bedst betale sig med dit kørselsbehov, og er et ladeabonnement løsningen? Vi giver dig overblikket i denne guide. Bemærk, at nedenstående priseksempler er fra marts 2023 og kan have ændret sig siden.
Hvordan finder jeg den bedste ladeløsning?
Når du skal finde ud af, om du skal eje eller leje en ladeboks med eller uden et ladeabonnement, skal du have besvaret fire centrale spørgsmål:
- Hvor mange kilometer kører du om året?
- Hvad er din pris per kWh?
- Hvor mange kilometer kører din elbil per kWh?
- I hvor høj grad har du behov for at benytte de offentlige ladestandere?
I denne guide gennemgår vi de forskellige løsninger fulgt af nogle vejledende regneeksempler.
Se ladeguiden som video
Du kan også se en gennemgang af ladeguiden på video. Her forklarer vi de forskellige ladeløsninger og beregninger for, hvad der bedst kan betale sig.

Hvor mange kilometer kører du om året? Og hvor mange på ren el?
En stor spørgeundersøgelse fra Danmarks Statistik med svar fra over 35.000 PHEV-ejere viste, at de i gennemsnit kørte halvdelen af deres kørte kilometer på el. Det går vi derfor også ud fra i de kommende regneeksempler. Vi er dog klar over, at nogle med et lavt dagligt kørselsbehov kan opnå en højere kørselsandel på ren el.
Kører du for eksempel 15.000 om året, så kører du i gennemsnit ca. 41 km om dagen. Med dette kørselsbehov burde du jo kunne køre de fleste km dagligt på ren el. Men vi ved også godt, at det ofte bliver til nogle længere ture, eller kolde dage, hvor motoren alligevel starter for at holde kabinen varm.
Spotpris, tariffer, afgifter...
- Hvad er din pris per kWh?
Der bliver snakket meget om energipriser, og hvor meget strøm koster. Har du ikke en fastprisaftale, kan du via forskellige apps holde øje med spotprisen for strøm. Det er ret væsentligt, hvad du betaler, når du skal lade en elbil op, da den på en enkelt opladning lader hvad der svarer til flere dages (for nogle ugers) strømforbrug i en normal husstand.
Mange lader om natten, hvor det ofte er billigere. Du kan via de fleste ladebokse's tilhørende app sørge for, at bilen kun lader op på de billigste tidspunkter af døgnet.
En kWh-pris består udover den rene elpris også af afgifter til staten, moms og transportomkostninger (nettarif) til dit netselskab. Spotprisen afhænger af, om du bor øst eller vest for Storebælt og tariffen af det pågældende netselskab i dit forsyningsområde. Bemærk også, at de fleste netselskaber har højere transportomkostningerne i nogle tidsrum af døgnet (såkaldt spidslast).
I de kommende regneeksempler går vi ud fra en ren spotpris for strømmen på 1,20 kr./kWh inkl. moms.

Kørselsforbrug: Rækkevidde og kWh
Måske har du allerede et klart indtryk af, hvor mange kilometer din bil kører per kWh. Den opgivne rækkevidde kan variere meget alt efter årstid og kørselsmønster. Ifølge en stor test af elbiler i det norske FDM (NAF), så kan det svinge alt mellem 10-40 procent fra de opgivne tal om vinteren.
I vores regneeksempler tager vi udgangspunkt i den mest solgte plug-in hybrid Ford Kuga, der har et batteri på 14 kWh (brutto). I praksis oplades det med ca. 12 kWh (netto) som giver en opgivet rækkevidde på 65 km. For at korrigere for vejrforhold trækker vi 30 procent fra, hvilket giver en rækkevidde på 3,8 km/kWh.
Selvom tallet måske kan være højere eller lavere for nogle, er det vigtigste, at sammenligningsgrundlaget mellem de forskellige ladeløsninger er det samme.

Bor du i lejlighed?
Vil du kun benytte dig af det offentlige netværk af ladestandere, eller er det din eneste mulighed, fordi du bor i lejlighed eller lignende, så tilbyder en lang række udbydere et ladeabonnement, hvor du mod en fast abonnementspris hver måned får adgang til en billigere ladepris på deres ladestandere. Der findes et utal af udbydere, både nationalt og internationalt, hvor Clever, Ionity, Spirii og E.ON er nogle af de største.
Bliver du en sjælden gæst hos de offentlige ladestandere, kan du også vælge at benytte dem efter behov og betale via kreditkort eller app direkte til udbyderen. Så er du heller ikke låst til et bestemt ladenetværk, men prisen for strømmen er typisk højere.

Eje eller leje af ladeboks?
Bor du i et hus med mulighed for at få installeret en ladeboks, er det for de fleste det oplagte valg. På den måde bliver dit hjem din "tankstation", og du vil kunne oplade din plug-in hybrid, når strømmen er billigst.
Når du skal købe en ladeboks, har du både mulighed for at eje eller leje den. Vælger du at købe og eje ladeboksen selv, har du fuld råderet over den og kan tage den med dig eller sælge den, hvis du flytter, eller dine behov ændrer sig. Du får en elektriker til at installere den, og herefter betaler du din normale kWh-pris til din elleverandør, uden at være bundet til et ladeabonnement.
Du kan også vælge at købe og eje ladeboksen gennem en udbyder med et månedligt ladeabonnement/serviceaftale inkluderet, hvor du samtidig opnår refusion for elafgiften. Det kunne være gennem udbydere som Clever, Norlys, OK, E.ON eller TakeCharge.
EJE: Fordele og ulemper
LEJE: Fordele og ulemper

Ladeboks med abonnement og serviceaftale
Den altoverskyggende fordel ved et ladeabonnement er muligheden for refusion. Gennem abonnementet får du nemlig mulighed for at få refunderet elafgiften på 87 øre/kWh (pris pr. 1. juli 2023). Du sparer altså en del per kWh, og du skal ikke køre mange km hver måned, før udgiften til abonnementet er tjent hjem. Det kan du se i vores kommende regneeksempler.
Du kan både eje og leje en ladeboks med et abonnement (inkl. serviceaftale). Vælger du at eje ladeboksen, er oprettelsesprisen højere, fordi du samtidig betaler for selve ladeboksen. Til gengæld slipper du med en billigere månedlig abonnementspris.
Ved leje af ladeboksen slipper du billigere i oprettelsesomkostninger. Til gengæld er det månedlige abonnement/serviceaftale højere, da den inkluderer lejen af boksen.
Nogle ladeabonnementer som for eksempel E.ON og Clever giver dig også rabat på kWh-prisen, når du benytter deres offentlige ladenetværk. Har du et stort behov for at benytte offentlige ladestandere er dette ikke uden betydning for dit samlede kørselsbudget, som du kan se i vores eksempler længere nede.
Ladeabonnement: Fordele og ulemper

Elafgift og refusion: Hvad betyder afgiftsrefusion?
Afgiftsrefusion er en statsstøttet ordning for at fremme udbredelsen af elbiler i Danmark. Refusionsordningen er vedtaget i folketinget med udløb (indtil videre) i 2030.
For at være berettiget til afgiftsrefusion må du ikke have solceller, og din bolig må ikke være registreret som elopvarmet, da du i så fald allerede opnår refusion. Derved sparer du et evt. refusionsabonnement/serviceaftale.
Per 1. juli 2023 lyder afgiftssatsen på 0,87 kr./kWh inkl. moms. Den ændres dog løbende. Se her, hvordan elafgiften ser ud de kommende år.

Refusionsabonnement med eller uden elaftale
Har du en elaftale gennem samme udbyder som dit refusionsabonnement, opnår du refusion for afgiften inkl. moms. Har du derimod en elaftale gennem en anden udbyder, så kan du ikke længere opnå refusion for momsen, og så lyder refusionssatsen på 69,7 øre/kWh. Altså en forskel på godt 17 øre/kWh.
Refusionsabonnementerne som ikke tilbyder en elaftale kan dog stadig få fradrag svarende til abonnementsprisen. Så betaler du eksempelvis 70 kr./mdr. i abonnement, burde de tilbyde dig refusion inkl. moms af de første 840 kr./år eller svarende til ca. 965 kWh om året.

Danmarks største: Hvad tilbyder Clever?
Clever tilbyder pt. det største netværk af ladepunkter i Danmark. Historisk har de været kendt for at tilbyde ubegrænset opladning ude og hjemme for en fast månedlig pris (flatrate). Med de stigende energipriser er denne mulighed afskaffet.
Clever tilbyder i dag et produkt, hvor du udover det månedlige abonnement betaler et energitillæg. Tillægget betales først, når den gennemsnitlige elspotpris på en måned overstiger 0,89 kr./kWh. Det udregnes: (Gns. indkøbspris - 0,89 kr./kWh) x dit kWh-forbrug = dit energitillæg.
Bruger du Clevers offentlige ladestandere, betaler du samme energitillæg. Til gengæld slipper du for at betale gæstepris på deres ladestandere (typisk 3-6 kr./kWh).
Er du også strømkunde hos Clever (Clever power) sparer du 51 kr./md. i forhold til den normale abonnementspris. Har du en anden elleverandør, får du tilbagebetalt dit strømforbrug på ladeboksen ud fra et månedligt gennemsnit af elprisen mellem kl. 23-06. Prisen stiger altså, hvis du lader på dyrere tidspunkter.
Hvilken løsning skal du vælge?
I en tid, hvor elpriserne svinger meget hver eneste dag og fra time til time, er det svært at give et konkret bud på, hvad det koster at køre i en elbil over for eksempel fem år.
Derfor skal de nedenstående regneeksempler bruges til at sammenligne de forskellige løsninger ud fra samme forudsætninger, men de viser IKKE de præcise omkostninger, fordi de er afhængige af elspotpriserne og ikke mindst tarifferne, der varierer alt efter landsdel og el distributør.
Netop derfor har vi valgt kun at gå ud fra et gennemsnit af selve spotprisen på 1,2 kr./kWh. Dette kan i nogle perioder lyde meget lavt og i andre decideret dyrt. Så brug udelukkende eksemplerne til at sammenligne med og IKKE som et generelt udtryk for din endelige pris.
Som det fremgår af ovenstående tabel, er den billigste løsning et refusionsabonnement med serviceaftale, hvor du samtidig ejer ladeboksen og kan tage den med videre til et nyt hus eller sælge den igen. Forskellen til OK eller Norlys med en elaftale er dog ganske lille trods højere etablering og abonnement. Dette skyldes primært, at begge selskaber giver dig den fulde afgiftsrefusion inkl. moms.
Et refusionsabonnement er billigere end at købe ladeboksen uden abonnement. Afgiftsrefusionen betyder, at du blot skal oplade din plug-in hybrid 5-10 gange om måneden, før abonnementet er tjent hjem.
Efter fem år koster det stort set det samme per måned at leje gennem OK eller eje med et refusionsabonnement. Derfor er det i høj grad op til dig, hvorvidt du ønsker et eje eller leje, og hvor store omkostninger, du vil have de første år. I starten er det nemlig altid billigst at leje.
Hvad hvis jeg kører mindre eller mere?
Prisforskellen mellem de forskellige løsninger er stort set den samme, uanset hvor mange kilometer du kører. Så kører du 10.000 km om året - eller 35.000, så vil tallene selvfølgelig være anderledes, men forskellen mellem dem være den samme, og du kan dermed bruge samme konklusion som for de 25.000 km/år. Dog vil Clever ved et højt kørselsbehov og behov for at lade ude blive en bedre forretning. Se blot herunder.
Hvornår kan Clever betale sig?
I forhold til Clever skal du op at køre +30.000 km om året (med halvdelen på el) med ren hjemmeopladning, før det bliver billigere efter fem år i forhold til et refusionsabonnement eller OK eller Norlys med elaftale.
Bemærk dog, at regnestykket ændrer sig markant, hvis du har behov for at oplade på offentlige ladere (se tabellen i næste afsnit). Desuden vil prisen på Clever blive billigere, hvis spotprisen på strømmen er lavere, da energitillægget hos Clever dermed vil falde.
Med eller uden elaftale?
Med OK og Norlys er det også muligt at vælge en ladeboks med et opladningsabonnement uden deres elaftale. Når vi i ovenstående eksempel ikke medtager disse løsninger, er det fordi, de efter fem år er væsentligt dyrere (5-8.000 kr.). Derfor vurderer vi, at det, selvom du finder en billigere elaftale et andet sted, ikke vil kunne betale sig, ikke at tilvælge deres elaftale. Især fordi du dermed også opnår den fulde elafgifstrefusion.
Bemærk, at de fleste elselskaber har et tillæg til spotprisen som varierer alt efter selskab. Få et overblik her.
Hos Clever er det ligeledes billigere at tilvælge dem som elselskab. Vælger du en anden leverandør, skal du være opmærksom på, at din tilbagebetalingssats kan variere i forhold til din reelle strømpris. Særligt hvis du lader uden for tidsrummet 23-06.
Behøver jeg en ladeboks?
Ovenstående regneeksempel viser ladeprisen over fem år, hvis du vælger kun at benytte den medfølgende nødoplader (mormorlader) til din plug-in hybrid. Det betyder samtidig også, at du betaler din normale strømpris uden mulighed for refusion.
Som det fremgår, er denne løsning billigere de første år, fordi du slipper for at betale for en ladeboks samt abonnement. Modsat er din strømpris væsentligt højere, fordi du ikke kan opnå refusion for elafgiften. Derfor bliver gevinsten ædt op over tid, og efter fem år har du betalt stort set det samme som refusionsabonnementet men uden at eje eller have en ladeboks installeret. Samt du har måtte leve med en langsommere ladetid.
Hvad med ladetiden?
I en plug-in hybrid er batteriet typisk væsentligt mindre end i en elbil. Det betyder også, at det tager kortere tid at lade op. Modsat lader de fleste plug-in hybridbiler kun på en eller to faser (3,6-7,2 kW).
Prioriterer du ladehastigheden højt, er der ingen vej uden om en ladeboks. Men er dit kørselsbehov begrænset, så kan du måske klare dig med den medfølgende nødoplader, der er begrænset til 6 ampere, eller hvad der svarer til ca. 1,4 kW.
Det betyder også, at det vil tage mindst en hel nat, (og mindst tre gange så lang tid som en ladeboks) at oplade din plug-in hybrid fra 0-100 procent. Overvejer du at købe en ren elbil senere, kan du dog lige så godt investere i ladeboksen nu, og så er du klar til elbilen.
Hvad betyder andelen af opladning på offentlige ladestandere?
Spørgsmålet, som mange ønsker besvaret er, hvornår Clever kan betale sig, når deres abonnement umiddelbart er meget dyrere end andres. Dette afhænger i høj grad af dit kørselsbehov og behov for at bruge offentlige ladestandere. I en plug-in hybrid afgør du jo selv dette behov, fordi du ikke er låst til at lade ude, hvis batteriet løber tør.
I ovenstående regneeksempel er vi gået ud fra samme kørselsbehov på 25.000 km (3.289 kWh) om året. Men her er 20 procent af de kørte km (og dermed dit strømforbrug) opladt på en offentlig 11 kW ladestander til en pris på 3 kr./kWh (OK ladepris juli 2023).
Som det fremgår, vil leje af en ladeboks gennem OK og Norlys og ved 20 procent offentlig opladning være dyrere end Clever efter fem år. Med andre ord vil Clever over en længere periode end fire-fem år og med mere end 20 procent offentlig opladning som udgangspunkt være mere fordelagtigt.
Så tænker du sikkert, at Clevers historik med at ændre i deres abonnement taler til andres fordel, når man skal se fem år frem i tiden eller mere. Men lader du for eksempel 30 procent på offentlige ladestandere, begynder Clever at være en væsentligt bedre forretning.