Ncg Pix30 Hybrid Weeks

Hvilken ladeløsning
skal du vælge til din elbil?

Vælg den rigtige ladeløsning til din elbil

2022 blev endnu et rekordår for salget af elbiler i Danmark. For blot tre år siden udgjorde elbilerne kun to procent af det samlede salg af nye biler. I 2022 udgjorde elbilerne 21 procent. Det betyder, at endnu flere danskere skal manøvrere rundt i junglen af ladeløsninger til deres nye bil.

For hvilken ladeløsning kan bedst betale sig med dit kørselsbehov og er et ladeabonnement løsningen? Vi giver dig overblikket i denne guide. Bemærk, at nedenstående priseksempler er fra marts 2023 og kan have ændret sig siden.

Find guiden til plug-in hybrid her

Hvordan finder jeg den bedste ladeløsning?

Når du skal finde ud af, om du skal eje eller leje en ladeboks med eller uden et ladeabonnement, skal du have besvaret fire centrale spørgsmål:  

- Hvor mange kilometer kører du om året?
- Hvad er din pris per kWh?
- Hvor mange kilometer kører din elbil per kWh?
- I hvor høj grad har du behov for at benytte de offentlige ladestandere?

I denne guide gennemgår vi de forskellige løsninger fulgt af nogle vejledende regneeksempler.

Se ladeguiden som video

Du kan også se en gennemgang af ladeguiden på video. Her forklarer vi de forskellige ladeløsninger og beregninger for, hvad der bedst kan betale sig.

Spotpris, tariffer, afgifter...
- Hvad er din pris per kWh?

Der bliver snakket meget om energipriser, og hvor meget strøm koster. Har du ikke en fastprisaftale, kan du via forskellige apps holde øje med spotprisen for strøm. Det er ret væsentligt, hvad du betaler, når du skal lade en elbil op, da den på en enkelt opladning lader, hvad der svarer til flere dages (for nogle ugers) strømforbrug i en normal husstand.

Mange lader om natten, hvor det ofte er billigere. Du kan via de fleste ladebokse's tilhørende app sørge for, at bilen kun lader op på de billigste tidspunkter af døgnet.

En kWh-pris består udover den rene elpris også af afgifter til staten, moms og transportomkostninger (nettarif) til dit netselskab. Spotprisen afhænger af, om du bor øst eller vest for Storebælt og tariffen af det pågældende netselskab i dit forsyningsområde. Bemærk også, at de fleste netselskaber har højere transportomkostningerne i nogle tidsrum af døgnet (såkaldt spidslast).

I de kommende regneeksempler går vi ud fra en ren spotpris for strømmen på 1,20 kr./kWh inkl. moms.  

Kia Ev6 5556 Edit Web

Kørselsforbrug: Rækkevidde og kWh

Måske har du allerede et klart indtryk af, hvor mange kilometer din bil kører per kWh. Den opgivne rækkevidde kan variere meget alt efter årstid og kørselsmønster. Ifølge en stor test af det norske FDM (NAF), så kan det svinge alt mellem 10-40 procent fra de opgivne tal om vinteren. I den seneste test kører en Renault Megane Electric (60 kWh) ca. 5,38 km/kWh om vinteren, mens den populære Kia EV6 RWD long range kørte 5,6 km/kWh om vinteren og 6,7 km/kWh om sommeren. 

En god konservativ tommelfingeregel set over hele året lyder derfor i denne guide på et gennemsnitligt forbrug på 5 km/kWh. Det vigtigste er, at sammenligningsgrundlaget mellem de forskellige ladeløsninger er det samme.

Toyota 2022 Bz4x Ladestik

Bor du i lejlighed? 

Vil du kun benytte dig af det offentlige netværk af ladestandere, eller er det din eneste mulighed, fordi du bor i lejlighed eller lignende, så tilbyder en lang række udbydere et ladeabonnement, hvor du mod en fast abonnementspris hver måned får adgang til en billigere ladepris på deres ladestandere. Der findes et utal af udbydere, både nationalt og internationalt, hvor Clever, Ionity, Spirii og E.ON er nogle af de største.

Bliver du en sjælden gæst hos de offentlige ladestandere, kan du også vælge at benytte dem efter behov og betale via kreditkort eller app direkte til udbyderen. Så er du heller ikke låst til et bestemt ladenetværk, men prisen for strømmen er typisk højere.

Kia Ev6 5588 Edit Web

Eje eller leje af ladeboks?

Når du skal have en ladeboks, har du både mulighed for at eje eller leje den. Det kunne være gennem udbydere som Clever, Norlys, OK, E.ON, TakeCharge eller mange andre. 

Du kan også vælge at købe ladeboksen uden om en udbyder og herefter betale din normale kWh-pris til din elleverandør. Så har du fuld råderet over boksen og kan tage den med dig eller sælge den, hvis du flytter, eller dine behov ændrer sig. Her står du selv for udgifterne til en elektriker for installation af boksen.

Vælger du en ladeboks gennem en af de mange udbydere, så har du også mulighed for at eje boksen selv. Du kan også vælge at leje ladeboksen. Her kan du komme billigere i gang, da opstartsprisen er væsentligt lavere, fordi du ikke skal eje ladeboksen. Til gengæld betaler du et højere månedligt abonnement.

Uanset om du vælger at eje eller leje en ladeboks gennem en udbyder, så er den store fordel, at du opnår refusion for elafgiften. Det kan du læse mere om længere nede. Derudover er en serviceaftale på ladeboksen inkluderet i hele abonnementsperioden, så du slipper for uforudsete defekter.

EJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du har fuld råderet over ladeboksen
- Du kan tage den med dig, hvis du flytter - eller sælge den videre
- Du kan undgå et mdl. abonnement/serviceaftale
- Hvis du fravælger et abonnement, kan du købe en ladeboks efter eget valg og ønsket design

Ulemper:
- Du har ingen serviceaftale og hæfter dermed selv for evt. fejl/mangler
- Du skal betale et større opstartsbeløb for anskaffelse og installation af ladeboksen

LEJE: Fordele og ulemper

Fordele:
- Du slipper billigere i oprettelse
- Du får refunderet elafgiften på strøm til elbilen
- Mdl. abonnement/serviceaftale inkluderer fuld garanti på ladeboksen
- Mulighed for billigere abonnement ved tilvalg af elaftale

Ulemper:
- Du får en månedlig udgift til abonnement/serviceaftale
- Du skal sende ladeboksen retur ved opsigelse

Renault Zoe 2019 Oplader

Ladeboks med abonnement og serviceaftale

Den altoverskyggende fordel ved et ladeabonnement er muligheden for refusion. Gennem abonnementet får du nemlig mulighed for at få refunderet elafgiften på 87 øre/kWh (pris pr. 1. juli 2023). Du sparer altså en del per kWh, og du skal ikke køre mange km hver måned, før udgiften til abonnementet er tjent hjem. Det kan du se i vores kommende regneeksempler. 

Du kan både eje og leje en ladeboks med et abonnement (inkl. serviceaftale). Vælger du at eje ladeboksen, er oprettelsesprisen højere, fordi du samtidig betaler for selve ladeboksen. Til gengæld slipper du med en billigere månedlig abonnementspris. 

Ved leje af ladeboksen slipper du billigere i oprettelsesomkostninger. Til gengæld er det månedlige abonnement/serviceaftale højere, da den inkluderer lejen af boksen. 

Nogle ladeabonnementer som for eksempel E.ON og Clever giver dig også rabat på kWh-prisen, når du benytter deres offentlige ladenetværk. Har du et stort behov for at benytte offentlige ladestandere er dette ikke uden betydning for dit samlede kørselsbudget, som du kan se i vores eksempler længere nede. 

Ladeabonnement: Fordele og ulemper

Fordele:

- Du opnår refusion for elafgiften på al strøm til din elbil
- Du får en serviceaftale på din ladeboks og slipper for varige nedbrud/defekter
- Nogle abonnementer giver samtidig rabat ved brug af deres offentlige ladestandere

Ulemper:

- Du har en månedlig abonnementsudgift
- Du ejer ikke nødvendigvis ladeboksen og skal betale for at få den afmonteret ved evt. opsigelse

Nissan Ariya Ladestik

Elafgift og refusion: Hvad betyder afgiftsrefusion?

Afgiftsrefusion er en statsstøttet ordning for at fremme udbredelsen af elbiler i Danmark. Refusionsordningen er vedtaget i folketinget med udløb (indtil videre) i 2030.

For at være berettiget til afgiftsrefusion må du ikke have solceller, og din bolig må ikke være registreret som elopvarmet, da du i så fald allerede opnår refusion. Derved sparer du et evt.  refusionsabonnement/serviceaftale. 

Per 1. juli 2023 lyder afgiftssatsen på 0,87 kr./kWh inkl. moms. Den ændres dog løbende. Se her, hvordan elafgiften ser ud de kommende år

Volvo EX30 2023 Opladning

Refusionsabonnement med eller uden elaftale

Har du en elaftale gennem samme udbyder som dit refusionsabonnement, opnår du refusion for afgiften inkl. moms. Har du derimod en elaftale gennem en anden udbyder, så kan du ikke længere opnå refusion for momsen, og så lyder refusionssatsen på 69,7 øre/kWh. Altså en forskel på godt 17 øre/kWh.

Refusionsabonnementerne som ikke tilbyder en elaftale kan dog stadig få fradrag svarende til abonnementsprisen. Så betaler du eksempelvis 70 kr./mdr. i abonnement, burde de tilbyde dig refusion inkl. moms svarende til 840 kr./år eller de første ca. 965 kWh/år.

Clever Ladepunkt

Danmarks største: Hvad tilbyder Clever?

Clever tilbyder pt. det største netværk af ladepunkter i Danmark. Historisk har de været kendt for at tilbyde ubegrænset opladning ude og hjemme for en fast månedlig pris (flatrate). Med de stigende energipriser er denne mulighed afskaffet. 

Clever tilbyder i dag et produkt, hvor du udover det månedlige abonnement betaler et energitillæg. Tillægget betales først, når den gennemsnitlige elspotpris på en måned overstiger 0,89 kr./kWh. Det udregnes: (Gns. indkøbspris - 0,89 kr./kWh) x dit kWh-forbrug = dit energitillæg.

Bruger du Clevers offentlige ladestandere, betaler du samme energitillæg. Til gengæld slipper du for at betale gæstepris på deres ladestandere (typisk 3-6 kr./kWh).

Er du også strømkunde hos Clever (Clever power) sparer du 51 kr./md. i forhold til den normale abonnementspris. Har du en anden elleverandør, får du tilbagebetalt dit strømforbrug på ladeboksen ud fra et månedligt gennemsnit af elprisen mellem kl. 23-06. Prisen stiger altså, hvis du lader på dyrere tidspunkter.

Hvilken løsning skal du vælge?

I en tid, hvor elpriserne svinger meget hver eneste dag og fra time til time, er det svært at give et konkret bud på, hvad det koster at køre i en elbil over for eksempel fem år.

Derfor skal de nedenstående regneeksempler bruges til at sammenligne de forskellige løsninger ud fra samme forudsætninger, men de viser IKKE de præcise omkostninger, fordi de er afhængige af elspotpriserne og ikke mindst tarifferne, der varierer alt efter landsdel og el distributør.

Netop derfor har vi valgt kun at gå ud fra et gennemsnit af selve spotprisen på 1,2 kr./kWh. Dette kan i nogle perioder lyde meget lavt og i andre decideret dyrt. Så brug udelukkende eksemplerne til at sammenligne med og IKKE som et generelt udtryk for din endelige pris.

 

Som det fremgår af ovenstående tabel, kan det ikke betale sig andet end som minimum at tilvælge et refusionsabonnement. Du skal typisk ikke lade din elbil mere end maks. to gange hver måned, før abonnementsprisen er tjent hjem i form af sparede afgifter.

Det koster stort set det samme at vælge et refusionsabonnement, hvor du ejer ladeboksen, som hvis du vælger at leje boksen med en elaftale gennem OK eller Norlys efter fem år. Også selvom du ved et refusionsabonnement kun får refusion for elafgiften eksklusiv moms.

At leje er billigere (især i starten), fordi du slipper for at betale en høj etableringspris for boksen. Til gengæld ejer du ikke boksen og skal levere den tilbage, hvis du opsiger abonnementet. Ved et refusionsabonnement beholder du boksen og kan frit tage den med videre til et andet hus eller sælge den igen. Ved begge aftaler medfølger en serviceaftale, som i abonnementsperioden sikrer dig mod nedbrud/defekter.

Hvad hvis jeg kører mindre eller mere?

Prisforskellen mellem de forskellige løsninger er stort set den samme, uanset hvor mange kilometer du kører. Så kører du 10.000 km om året - eller 35.000, så vil tallene selvfølgelig være anderledes, men forskellen mellem dem være den samme, og du kan dermed bruge samme konklusion som for de 25.000 km/år. Dog vil Clever ved et højt kørselsbehov og behov for at lade ude blive en bedre forretning. Se blot herunder. 

Hvornår kan Clever betale sig?

I forhold til Clever skal du op at køre over 38-39.000 km om året med ren hjemmeopladning, før det bliver billigere efter fem år.

Bemærk dog, at regnestykket ændrer sig markant, hvis du har behov for at oplade på offentlige ladere (se tabellen i næste afsnit). Desuden vil prisen på Clever blive billigere, hvis spotprisen på strømmen er lavere, da energitillægget hos Clever dermed vil falde. 

Med eller uden elaftale?

Med OK og Norlys er det også muligt at vælge en ladeboks med et opladningsabonnement uden deres elaftale. Når vi i ovenstående eksempel ikke medtager disse løsninger, er det fordi, de efter fem år er væsentligt dyrere (5-8.000 kr.). Derfor vurderer vi, at det, selvom du finder en billigere elaftale et andet sted, ikke vil kunne betale sig, ikke at tilvælge deres elaftale. Især fordi du dermed også opnår den fulde elafgiftsrefusion.

Bemærk, at de fleste elselskaber har et tillæg til spotprisen som varierer alt efter selskab. Få et overblik her.

Hos Clever er det ligeledes billigere at tilvælge dem som elselskab. Vælger du en anden leverandør, skal du være opmærksom på, at din tilbagebetalingssats kan variere i forhold til din reelle strømpris. Særligt hvis du lader uden for tidsrummet 23-06.

Hvad betyder andelen af opladning på offentlige ladestandere?

Spørgsmålet, som mange ønsker besvaret er, hvornår Clever kan betale sig, når deres abonnement umiddelbart er meget dyrere end andres. Dette afhænger i høj grad af dit behov for at bruge offentlige ladestandere.

I ovenstående regneeksempel er vi gået ud fra samme kørselsbehov på 25.000 km (5.000 kWh) om året. Men her er 20 procent af de kørte km (og dermed dit strømforbrug) opladt på en offentlig lynlader til en pris på 4 kr./kWh (OK ladepris juli 2023).

Som det fremgår, vil leje af en ladeboks gennem OK og Norlys og ved 20 procent offentlig opladning koste stort set det samme som Clever efter tre år - og efter fem år er Clever billigst. Med andre ord vil Clever over en længere periode end fire-fem år og med mere end 20 procent offentlig opladning som udgangspunkt være mere fordelagtigt. 

Så tænker du sikkert, at Clevers historik med at ændre i deres abonnement taler til andres fordel, når man skal se fem år frem i tiden eller mere. Men lader du for eksempel 30 procent på offentlige ladestandere, begynder Clever at være en væsentligt bedre forretning. 

Læs nyheder i vores Bilmagasin