Porsche er et af de ypperste og mest ikoniske bilmærker overhovedet - og du kan finde et udvalg af de sprøde sportsvogne - eller SUV-modeller - i Bilernes Hus i Silkeborg. Historien for Porsche begynder i 1948. Østrigske Ferry Porsche havde svært ved at finde sin drømmebil. Han ønskede en sportsbil, der var lille og let, og som brugt energien effektivt. Da han ikke kunne finde en sportsbil, der passede til hans behov, besluttede han sig for at bygge en selv. Ferry var iværksætter. Han var teknisk bildesigner og automaker, og han var dygtig. Hans far var også en anerkendt bilingeniør og var også med til at grundlægge det tyske sportsbilmærke. Hans far var også med til at grundlægge det tyske bilmærke, Volkswagen.
Den første bil, der bar navnet Porsche blev bygget i 1948 i Østrig. Der blev kun bygget ét enkelt eksemplar, da bilfabrikanten mente, at der ikke var salg i en dyr - og tysk - sportsvogn lige efter krigen. Efter den første Porsche 356 serie, rykkede produktionen til Stuttgart i Tyskland. Ferry Porsche døde den 27. marts 1998. Hans drøm om den perfekte sportsbil lever dog videre som drivkraft gennem hele bilmærkets historie.
Porsche har sit hovedsæde i Stuttgart, der ligger i den sydligste del af Tyskland. Der er tale om en sportsvogn (eller en SUV) fra det tyske bilmærke, som for mange danskere er en drømmebil, der måske ikke lige umiddelbart er lige til at købe fra ny.
Porsche producerer nemlig sportsbiler, der hører til en high-end klasse for sig. Derfor søger mange efter en Porsche på brugtvognsmarkedet, og her er mulighederne også mange. Hos Bjarne Nielsen kan du finde en brugt Porsche 911 eller en af de andre model, der lever op til kravene for din drømmebil. Mest populære er modellerne Porsche 911, Porsche Panamera, Porsche Cayenne og Porsche 918 - men senest er den fuldelektriske Porsche Taycan også blevet en del af det populære repertoire.
Porsche 911 fås både som Carrera, Cabriolet og i mange andre versioner. Porsche 911 blev oprindeligt døbt 901, men fik så senere sit nuværende navn, Porsche 911, da Peugeot greb ind og mente, at de havde taget deres modelnavn. Selvom 911 allerede blev introduceret for første gang tilbage i 1960erne, så sælges den stadig i store mængder i dag, da de ellers talrige konkurrenter ikke har kunnet udkonkurrere den.
Virksomheden drives af denne drøm, og selvom der er god grund til at tro det, så har de endnu ikke fundet den perfekte sportsbil. For hver produktion, udvikling og model når de dog tættere på målet, og på vejen dertil følger de det, de kalder for Porsche Princippet. Princippet går ud på at få mest muligt ud af hver eneste detalje. De stræber efter at skabe resultater, der kan omsættes til fart og dermed succes. I dag er Oliver Blume den administrerende direktør for Porsche. Det har han været siden 2015, hvor han overtog for Matthias Müller.
Ledelsen bag Porsche har for år tilbage hjulpet Volkswagen, da den ellers enorme koncern var ved at gå konkurs. Porsche købte 50 procent af aktierne i Volkswagen, men tilbage i 2012 solgte de dem igen. Siden da har Volkswagen købt en masse aktier i Porsche, og de to bilfabrikanter er nu tætte samarbejdspartnere.
Bilmærkets logo forestiller et emblem, hvor en sort hest er i centrum. Den sorte hest er et udtryk for byen Stuttgarts kraft og oprindelse. Stuttgart har nemlig haft heste i forskellige racer gående på markerne siden det 13. århundrede. Stuttgart er byen, hvor det hele startede, og derfor står der også “Stuttgart” i centrum af bilmærkets logo. De sorte og hvide striber samt gevirerne i emblemet repræsenterer den tyske region, Baden Württemberg.