Flere biler med skæve fælge og skader på undervognen

Vinterens is og sne og efterfølgende hullede veje har givet mange biler skæve fælge og skader på undervognen.

Mette Munk Nielsen
·
DSC01805

Vinterens is og sne og efterfølgende hullede veje har givet mange biler skæve fælge og skader på undervognen. Det oplever de også på værkstedet hos Danmarks største bilhus, Bilernes Hus i Silkeborg, og her anbefaler man, at bilejerne får bilen tjekket for at opretholde både sikkerhed og komfort.

Sammenkørt sne og is og efterfølgende mange huller på vejene har skabt ekstra travlhed på værkstedet i Bilernes Hus i Silkeborg. Der har nemlig været mange biler inde med skæve fælge.

- Det er lige fra nogle små skævheder, vi kan rette, til helt nye fælge og dæk, fordi den skæve fælg har fået dækket til at punktere, siger Morten Hestbech Schmidt, der er servicechef i Bilernes Hus i Silkeborg, der er Danmarks største bilhus og har mange tusinde kunder igennem på værkstedet hvert år.

En mandag morgen efter det værste sne og is i januar stod der op mod ti biler og ventede på at få rettet fælgene.

- Det er ekstraordinært mange. Vi plejer at se 1-3 hen over en hel vinter, men med den hårde frost over lang tid og de mange huller i vejene efterfølgende, så kan bilen få nogle tæsk, når den kører, siger Morten Hestbech Schmidt.

Undervognstjek af bilen 799 kr.

Få tjekket bilen på værkstedet med vores kampagnepris, hvor du får: Afbalancering af alle hjul med optimering, sikkerhedstjek af bilens undervogn og kontrolsporing af styretøjsvinkler (uden justering). Normalpris: 1.486 kr.

Når du booker tid, så vælg "andet" og skriv, det er et undervognstjek.
Kampagnepris

Bilen ryster, når man kører

Det er særligt på biler med store hjul og lavprofildæk, at problemet opstår. Når de kører over et hul i vejen eller et bump lavet af is, er der ikke så meget gummi på dækket at tage fra med, og derfor slår det op i fælgen i stedet, så den bliver slået skævt. Skævheden kommer ikke nødvendigvis på én gang, men kan også opstå, hvis hjulet får flere slag.

Når fælgen slås skævt, kan den endda gå ind i dækket og punktere det.

- Man opdager det selvfølgelig, hvis dækket er punkteret, men ellers viser det sig ved, at bilen ryster, når man kører. Det kan være ganske lidt, og så tænker man måske ikke over det, siger Morten Hestbech Schmidt.

Han opfordrer derfor bilister til at få bilens fælge og undervogn tjekket.

- Man kan komme til at slide sine dæk skæve, hvis det ikke blive rettet, og det kan også være noget, der udvikler sig, hvis fælgen har fået en revne. Undervognen, støddæmpere og fjedre kan også have fået nogle slag, så derfor anbefaler vi, at det hele tjekkes, siger han.

Det er ekstraordinært mange. Vi plejer at se 1-3 hen over en hel vinter, men med den hårde frost over lang tid og de mange huller i vejene efterfølgende, så kan bilen få nogle tæsk, når den kører.

- Morten Hestbech Schmidt, servicechef, Bilernes Hus
DSC01822

Dækmontør Richardt Hjorth i Bilernes Hus sørger for at afbalancere hjulene. Foto: Hans Sandal

Skader til forsikringen

På værkstedet kan de mindre skævheder rettes ud, mens andre opgaver sendes ud af huset til en samarbejdspartner. Nogle gange må der en ny fælg og nyt dæk til, fordi skaden er for stor.

- Som regel er det blot noget mindre, hvor vi kan rette fælgen og afbalancere bilens hjul. Vi tjekker selvfølgelig også undervognen, når vi er i gang, men vi har også sager, der skal over forsikringen, fordi bilen har taget større skade, siger Morten Hestbech Schmidt.

Læs flere nyheder i vores Bilmagasin