Den nye Kia EV6 tilbyder lang rækkevidde, 800V ultrahurtig opladning og karakteristisk styling til crossover-SUV segmentet. EV6 er Kias første bil, der er baseret på virksomhedens dedikerede nye platform til elbiler.
Kias kommende elektriske crossover har en 800V-opladningsfunktion, der betyder, at EV6 kan lade batteriet fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter, mens GT-versionen, der er designet til at inspirere forbrugere med sine engagerende køreegenskaber, kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 3,5 sekunder med en tophastighed på 260 km/t.
EV6 viser ikke kun et helt hyt design fra koreanerne. Det er også den første dedikerede elbil fra Kia produceret på den helt nye Electric-Global Modular Platform (E-GMP) og udgør den første del af Kias Plan S strategi med en målsætning for salget af EV, plug-in hybrid (PHEV) og hybrid-elektriske (HEV) biler til at udgøre 40 procent af Kias samlede salg inden 2030 med et årligt salgsmål på 1,6 millioner enheder.
EV6 er den første af 11 nye EV-modeller fra Kia inden 2026 - syv af dem bygget på E-GMP arkitekturen og fire elbiler afledt af eksisterende modeller.
- EV6 er manifestationen af ”den nye Kia”. Den er skabt til at inspirere enhver køretur gennem dristigt design, progressiv teknik, innovative teknologier og engagerende elektrisk ydelse, sagde Ho Sung Song, Kias præsident og administrerende direktør.
EV6 vil blive produceret i Sydkorea. Den kommer til salg på udvalgte markeder globalt fra andet halvår af 2021, med online reservationer startende i foråret.
Fladt batteri giver mere rummelighed
På trods af EV6s kompakte udvendige dimensioner resulterer dens 2.900 mm akselafstand i en kabineplads svarende til mange mellemstore SUV'er. Et af de mest slående elementer er en helt glat hightech buet infotainment-skærm. Det enkle formsprog i den brede skærm og instrumentpanelet giver interiøret en åben fornemmelse. Sæderne er slanke, lette og klædt i moderne, visuelt lækre og robuste stoffer skabt af genbrugsplast - svarende til 111 plastflasker.
EV6 tilbyder et intelligent og fleksibelt interiør og et overflod af opbevaringsmuligheder, inklusive 520 liters bagagerum. Med bagsæderne slået ned øges bagagerummets kapacitet til cirka 1.300 liter. Bilen har også et bagagerum i fronten, der giver yderligere 52 liter opbevaringsplads i 2WD-modeller og 20 liter i AWD-modeller.
Lang rækkevidde og firehjulstræk
EV6 tilbyder to batteripakker – 58,0 kWh (standard rækkevidde) og 77,4 kWh (længere rækkevidde). EV6 GT-line fås med både langdistance- og standardbatteripakke, mens EV6 GT kun har den store batteripakke. Dette er Kias første elektriske køretøj, der fås med både 2WD og AWD – sidstnævnte tilbyder forbedrede dynamiske egenskaber under selv de mest udfordrende køreforhold.
EV6 med 2WD og 77,4 kWh batteripakke kan køre over 510 km på en enkelt opladning (WLTP-cyklus). Med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen, kan EV6 accelerere fra 0 til 100 km/t på kun 5,2 sekunder.
77,4 kWh-batteripakken er parret med en 168 kW (229 hk) elektrisk motor, der driver baghjulene, og i AWD-modeller producerer to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne, i alt 239 kW (325 hk).
EV6 med 58,0 kWh batteri kan accelerere fra 0 til 100 km/t på 6,2 sekunder med et maksimalt drejningsmoment på 605 Nm til rådighed i AWD-versionen. 58,0 kWh batteripakken er parret med en 125 kW elmotor, der driver baghjulene; AWD-modeller har to elektriske motorer, der driver for- og bagakslerne og producerer en kombineret ydelse på 173kW (235 hk).
Udstyret med 430kW dobbeltmotorer løfter EV6 GT den elektriske ydeevne til et andet niveau. Med et maksimalt drejningsmoment på 740 Nm accelererer AWD GT-versionen fra 0 til 100 km/t på bare 3,5 sekunder og kan nå en tophastighed på 260 km/t (foreløbige udviklingsmål). Med tilføjelsen af en elektronisk spærredifferentiale software til EV6 GT-versionen, får førerne sikker kontrol og dynamisk kørsel og håndtering under alle kørselsforhold.
800V Ultra hurtig opladning
EV6 tilbyder henholdsvis 800V og 400V opladningsfunktioner uden behov for yderligere komponenter eller adaptere. Bilen er i stand til en højhastighedsopladning fra 10 til 80 procent på kun 18 minutter i alle varianter eller en top-op ladning på 100 km rækkevidde på mindre end fire og et halvt minut i kombinationen af 2WD og 77,4 kWh batteri.
Bilens opladningssystem er mere fleksibelt end tidligere generationer af elbiler takket være en integreret ladestyringsenhed (ICCU). ICCU muliggør også en ny V2L-funktion, som er i stand til at tappe energi fra bilens batteri. V2L-funktionen kan levere op til 3,6 kW strøm til eksterne enheder og er som et eksempel i stand til at levere strøm til både et 55” TV og et klimaanlæg samtidigt i mere end 24 timer. Systemet er også i stand til at oplade en anden elbil, hvis det er nødvendigt.
Fra en batteristatus på mindst 35% kan EV6 trække genstande, der vejer op til 1.600 kg. Med V2L-funktionen kan EV6-ejere medbringe alt, hvad de har brug for til et udendørs eventyr med venner og familie – og gøre det hele uden nul emissioner.
Energi genindvinding
EV6 er udstyret med energi-genindvindingsteknologier for at maksimere rækkevidden. Dette inkluderer Kias nyeste generation af energieffektiv varmepumpe. Den fjerner spildvarme fra bilens kølesystem. Dette sikrer, at bilen ved minus syv grader Celsius kan opnå 80% af den rækkevidde, der ville være muligt ved 25 grader Celsius.
EV6 kommer også med den nyeste generation af Kias smarte regenerative bremsesystem, der betjenes af paddle shifters bag rattet, så føreren hurtigt og nemt kan bremse bilen og regenerere kinetisk energi for at maksimere rækkevidden og effektiviteten. Føreren kan vælge mellem seks regenerative bremseniveauer (ingen, 1 til 3, 'i-PEDAL' eller auto-tilstand) afhængigt af det ønskede niveau af energigenindvinding. Systemets køreindstilling, 'i-PEDAL', gør det også muligt for bilen at opsamle den maksimale mængde energi fra bremserne og gør det muligt for føreren at bremse bilen til stilstand uden at skulle træde på bremsepedalen.
Nye opkoblings- og infotainmentfunktioner
EV6 introducerer en række teknologier, der forbedrer sikkerhed, opkoblingsmuligheder og infotainment. De er designet til at gøre kørslen mere sikker, mere enkel og mindre stressende.
Infotainment-systemet inkluderer 12” dobbeltskærm. De buede skærme i EV6 har tynde filmpaneler, der bruger ny konfiguration og avanceret teknologi til at reducere lysets påvirkning. Instrumenteringen og infotainmentsystemet er forbundet som om de var en enhed med et forstærket glas. Det strækker sig fra rattet til midten af bilen og viser en digital klynge foran føreren og infotainmentsystem over midterkonsollen.
EV6 har også et augmentet reality (AR) head-up display-system, der projicerer køreinformation i bunden af forruden i førerens synsfelt. Systemet viser alarmer fra bilens Advanced Driver Assistance System, detaljer om kørehastighed og navigationsvejledning sving for sving.
Et kraftfuldt Meridian surroundsystem med 14 højttalere er også tilgængeligt, for første gang i en Kia EV. Højtalersystemet tilbyder også Active Sound Design (ASD), en nyudviklet funktion fra Kia, der giver føreren auditiv feedback på den hastighed, som bilen kører og styres via en speciel brugerflade.
Mere sikkerhed
EV6 tilbyder flere niveauer af sikkerhed og komfort takket være den forbedrede serie af førerassistentsystemer (ADAS). De hjælper med at reducere mange farer og belastninger ved kørsel og beskytter passagerer og andre trafikanter på køreturen.
Safe Exit Assist (SEA) hjælper folk med at undgå kollisioner med bagfra kommende køretøjer, når de forlader bilen. Når føreren åbner døren for at forlade køretøjet, giver systemet en advarsel, hvis der registreres et køretøj, der nærmer sig bagfra. SEA hjælper også med at holde bagdøren lukket via betjening af den elektroniske børnesikring indtil det er sikkert at stige ud.
Highway Driving Assist 2 (HDA 2) hjælper med at opretholde en indstillet afstand og hastighed til køretøjet foran, når du kører på en motorvej. Den hjælper også med at centrere køretøjet på vejbanen, selv gennem kurver. I tilfælde af et tilstødende køretøj, der kommer tæt på, hjælper HDA 2 med at justere EV6's retning for at undgå enhver mulig risiko for kollision. Fra en bestemt hastighed, kan føreren ved hjælp af HDA 2, blot ved at indikere et vejbaneskift med indikatorstangen, få bilen til at skifte over i den tilsvarende vejbane.
Remote Smart Parking Assist (RSPA) gør det muligt for førerne at køre bilen forlæns eller baglæns ud fra en parkeringsbås via fjernbetjeningen i nøglen. Denne funktion gør det nemmere at stige ind og ud af bilen, når pladsen til parkering er trang, eller hvis en anden bilist parkerer så tæt på bilen, at det ikke er muligt at åbne dørene.