Traek

Sommertid er anhængertræk tid!

Vinteren er slut. Campingpladserne begynder at se mere liv, og folk går i gang med deres husprojekter. Alt sammen noget der betyder, at bilens anhængertræk skal i brug, men læs lige med her, inden du spænder traileren for.

Hansolavsandal
Hans Sandal
·

Blomster, træer og hække er sprunget ud, campingpladserne begynder og se mere liv og folk går i gang med deres hus projekter. Ja, sommeren er en dejlig tid. Sommeren kræver dog ofte også, at noget skal transporteres på anhængertrækket.

Derfor tænker vi, vi lige vil give jer et par tips, inden I går i gang med det helt store haveprojekt eller kører afsted på ferie med den nye campingvogn.

Har du det rigtige kørekort?

Mange af os har det klassiske Kategori B kørekort, med det kort må du køre med en last + anhænger som vejer op til maks. 750 kg. Skal du, med dette kørekort, køre med højere vægt, skal du være sikker på at anhænger og bil til sammen ikke kommer til at veje mere end 3.500 kg.

Det hedder sig nemlig, at hvis den samlede vægt overskrider dette, skal du have et kørekort af kategori BE, hvor du må køre med en samlet vægt på 7.000 kg. eller kørekortet fra 2013 af kategori B+, hvor du må køre med en samlet vægt på 4.250 kg.

Hvor meget kan din bil trække?

Næste step er at tjekke, om din bil er lige så kvalificeret som dig selv til at trække det tunge læs. Du tjekker den vægt bilen er godkendt til at trække i bilens registreringsattest. Heri skal du kigge under afsnittet: ”Størst tilladte totalvægt for påhængskøretøjet”.

Selvom dit kørekort tillader dig at køre med op til 750 kg., så må du kun køre med den vægt din bil er godkendt til, hvis dette er en lavere vægt. Ellers gælder kørekort reglen.

Til gengæld, hvis du har taget dit kørekort før. 1. maj 2009, og koblingsvægten og totalvægten af din bil ikke overstiger 3.500 kg. som nævnt i første afsnit, så må vægten på anhængeren gerne overstige 750 kg. Det gælder dog ikke hvis anhængerens reelle totalvægt overstiger bilens koblingsvægt. Husk dog på at hvis du skal køre med det i udlandet, skal du tjekke det pågældende lands regler, da det variere.

Er anhængertrækket rigtigt tilkoblet?

Nu er det tid til at koble anhængeren til bilen. Det er essentielt, at anhængeren sidder rigtigt, når du tilkobler den bilen. Du skal sætte tilkoblingen ned over dit anhængertræk og trække håndtaget ned så det sidder vandret med traileren.

Derudover, skal du fastsætte sikkerhedswiren (hvis din anhænger har sådan en) i hullet ved anhængertrækket.

Dernæst, skal du tjekke at alle dine lygter, lys og reflekser ikke er gået i stykker og lyser og at dine dæk også er i god stand og ikke er blevet møre, hvis det er lang tid siden du sidst har brugt dem.

Du skal også sørge for, at det læs du nu skal køre med, er fordelt jævnt, så vægten er nogenlunde lige over det hele og lasten er forsvarligt fastgjort. Anhængeren risikerer nemlig at slingre, hvis dette ikke er forsvarligt gjort. For at det bliver gjort helt optimalt, kan du sikre at anhængeren trykker på bilens anhængertræk med 50 kg. som er det ideelle, ved at veje næsehjulet på anhængeren på en badevægt.

Til sidst, skal du huske og løfte næsehjulpet helt op, inden du kører afsted.

Er lasten for stor?

Der er en masse regler som skal overholdes, for at det er sikkert at køre med anhænger i trafikken. Udover, de nævnte punkter, skal du være sikker på, din anhænger ikke er for bred.

Den må nemlig maks. være 70 cm bredere end din bil. Alt i alt, må anhængeren dog aldrig være over 255 cm.

Når du måler anhængerens bredde, skal det opgøres inklusiv den last som rager udover anhængeren. Derudover, opgøres bilens bredde uden sidespejle.

Er lasten en meter, eller mere, længere end anhængeren, eller går den 15 cm udover siderne på anhængeren, så skal det markeres. Du kan om dagen markere lasten med et hvidt klæde og når det er mørkt, skal du markere det med en rød lygte bag til og en hvid lygte foran.

Hvor hurtigt må du så køre?

Nu har du styr på alt det praktiske, for at kunne køre ud af garagen, men hvor stærkt må du så køre på de danske veje? Fartgrænserne er nemlig anderledes når du har anhænger på.

I byerne må du køre 50-70 km/t alt efter hvad skiltene tillader. Når du kører på landevej, må du køre op til 70 km/t og på motorvej må du kører op til 80 km/t. Med en godkendelse af din anhænger og din bil kan du få en 100-godkendelse, hvilet betyder at du må køre op til 80 km/t på landevejene og 100 km/t på motorvejene.