Kia Niro Plug-in Hybrid: Fremtiden er hybrid

Hybridbilen, Kia Niro, er til dig der gerne vil køre grøn; Køre på el til dagligt, men samtidig har brug for at kunne køre lange ture uden at være begrænset at batteriets rækkevidde og opladningstid.

Med en Kia Niro Plug-in Hybrid får du det bedste fra begge verdener. Du får det miljøbevidste valg i elmotoren og den lange distance i den klassiske forbrændingsmotor.

Kia Niro til dig der vil have det bedste fra begge verdner

Kia Niro Plug-in Hybrid har fem døre, plads til tre personer på bagsædet, to pladser med isofix. Bagagerummet har plads til 427 L, men lægger du de to sæder ned får du plads til 1.425 L. Sæderne kan lægges helt fladt ned og er 60/40 splitsæder.

Hybridbilen, Kia Niro, er til dig der gerne vil køre grøn; Køre på el til dagligt, men samtidig har brug for at kunne køre lange ture uden at være begrænset at batteriets rækkevidde og opladningstid.

Fremtiden er lige nu

For salgskonsulent, i Bilernes Hus i Silkeborg, Frederik Corell er der ingen tvivl: ”Hybridbilen er fremtiden, for den forener det bedste fra begge motortyper.”

Fremtiden er lige nu. Lige nu, hvor de rene elbiler stadig er begrænset af, hvor langt de kan køre på en opladning og tiden det tager at lade bilen op igen. De begrænsninger har Kia Niro ikke, idet det er en plug-in hybrid. Hvilket vil side, at den har både en el- og en forbrændingsmotor og kan lades op via kabel. Samtidig lader Kia Niro Plug-in Hybrid op under kørsel ved hjælp af den energi, der frigives ved bremsning.

Ren el på de små ture

Kia Niro Plug-in Hybrid kører på papirerne 76,9 km/L. Det er helt optimalt kørsel - ned af bakke, medvind osv. og med fuldt opladet elmotor, hvor elmotoren kører det meste af teststrækningen. Sagt på en anden måde: Du kan køre 58 km på ren el og omkring 26 km/l benzin (optimal kørsel).

Det betyder, du kan fx køre ren el på den små ture; til og fra arbejde, ud og handle, til fritidsaktiviteter osv. På de længere strækninger er det forbrændingsmotoren, der er i spil.

Så når du overvejer en hybridbil, skal du se på dit kørselsmønster og behov. Kører du primært lange ture, har mere en 25 km til arbejde (og ikke mulighed for at oplade på jobbet) er en hybrid bil måske ikke noget for dig.

Sikkerhed

Sikkerheden er helt i top på Kias Niro Plug-in Hybrid. Standard modellen får fem ud af fem stjerner fra Euro NCAP (European New Car Assessment Program), der er det europæiske program for vurdering af biler. Sikkerhedspakken er standart i de danske modeller.

Foruden syv airbags (frontairbags, sideairbags foran, gardinairbags for og bag samt knæairbag til føreren) er det avancerede teknologier, der øger både sikkerhed og køreglæde. Avancerede teknologier som automatisk nødbremsesystem (AEB), der bremser for dig, hvis du ikke selv ser forgængeren, der går ud på vejen eller at biler foran dig bremser op. Den intelligente fartpilot (SCC), der selv sætter farten efter den forankørende bil.

Kia Niro plug-in Hybrid har også Blind Spot Detection (BSD), der giver besked hvis der befinder sig noget i dine blinde vinkler og vognbaneassistent (LKAS), der registrer striberne på vejen og hjælper dig med at blive inden for dem. Du får med denne Kia også træthedsregistrering (DAA), der opfordrer dig til at holde ind til siden og tage en pause, hvis bilen registrer en ændring i dit køremønster. Hvis du fx begynder at give små ryk i rattet, glide ud til siden eller lignende tegn på, at du har mistet koncentrationen.

Batteri og motorer

Kia Niro plug-in Hybrid har et litium-ion polymer batteri med 1,56 kWh. Den elektriske motor har en ydelse på 43,5 hk. Den er samtidig udstyret med en 1,6 L GDI-benzinmotor med 105 hk.

Forbrændingsmotoren oplader batteriet ved hjælp af den energi (kinetisk energi), der frigives ved bremsning. Du kan ikke oplade batteriet fuld ved at køre og bremse hele tiden, men ved hjælp af det regenererende bremsesystem udnytter du den energi, der ellers bare vil gå tabt.

Anhænger med hybridbil

Hybridbilen er også til de miljøbevidste ”trækkere”. For i modsætning til de fleste elbiler, må Kia Niro Plug-in Hybrid trække en anhænger på op til 1.300 kg.

Så skal du på genbrugspladsen med haveaffald eller på ferie med campingvognen, er der ingen grund til at fravælge en Kia Niro.

Automatisk optimal kørsel

Samarbejdet mellem den elektriske motor og forbrændingsmotoren sker helt automatisk og gnidningsløst. Du kan vælge at sætte bilen i ren el-kørsel og så bruge de 58 km, du kan køre i din Kia Niro Plug-in Hybrid. Eller du kan sætte den i automatisk kørsel, så afgøre bilen selv, hvad der bedst kan betale sig. Så kører den efter følgende program:

  • Ren el ved igangsætning. Det begrænser brændstofforbruget ved fx kø-kørsel.
  • Ren el ved blid acceleration. Igen begrænser bilen brændstofforbruget og elmotoren har rigelig med kraft til den form for acceleration.
  • Begge dele ved hård acceleration. Når du træder speederen i bund, arbejder de to motorer sammen for at få dig hurtigst muligt op i den ønskede hastighed.
  • Begge dele ved jævn hastighed. Når du kører med jævn hastighed uden stop-start opbremsninger arbejder de to motorer sammen med forbrændingsmotoren som hoveddrivkraften
  • Opladning ved deceleration. Når du tager fart af, kører ned af bakke eller bremser genanvender bilens regenererende bremsesystem energien til at oplade batteriet.

Opladning

Batteriet i Kia Niro plug-in Hybrid kan som nævnt ikke fuldoplades af det regenererende bremsesystem. Når du skal lade bilen op, kan du enten gøre det hjemme med et alm. stik. Så tager opladning omkring fire timer. Bruger du en ladeboks fra fx Clever, enten opsat derhjemme eller ved en af de mange ladestationer, der er rundt i landet, tager opladning lidt under tre timer.

Batteriet er fremstillet, så det sagtens kan klare ”klatladninger”, så du fx kan sætte den i ladestikket på diverse parkeringspladser og dermed parkerer gratis ligesom elbiler.

Spar penge på grøn ejer- og registreringsafgift

Registreringsafgiften på hybridbiler er den samme som på rene elbiler, altså kun på 20 % mod 100 % på biler med forbrændingsmotor.

Lige nu ser det ud til, at politikerne bliver enige om at hæve registreringsafgiften på elbilen til 40 % i 2019. Så overvejer du en hybridbil, er det inden årsskiftet, du skal slå til.

Grøn ejerudgift på Kia Niro plug-in Hybrid er 390 kr. pr. halvår. Er du i tvivl om, hvor meget du betaler for din nuværende bil, kan du tjekke efter på Skats hjemmeside (https://skat.dk/skat.aspx?oid=2273447).

Meget mere Kia Niro

Kia Niro Plug-in Hybrid får selvfølgelig med syv år garanti (150.000 km fabriksgaranti) som alle andre Kia’er. Garantien følger bilen og kan derfor overføres til den næste ejer, hvilket øger din gensalgsværdi. 

Her kan du læse meget mere om Kia Niro plug-in Hybrid, der fås i tre modeller: Vision, Comfort og Advance. Du kan også komme ind i Bilernes Hus i Silkeborg og få en snak med vores Kia slagskonsulenter eller booke en prøvetur.

Så kan du selv se, hvordan du ikke kan se, at bilen er en hybrid. Hvordan den ligner og føles som en alm. bil. Så kan du selv mærke, hvordan du ikke kan mærke noget. Hvordan gearskiftet og samarbejdet mellem el- og benzinmotor sker helt gnidningsløst.

Kia Niro Plug-in Hybrid - helt kort


Fordele

  • Mere miljøvenlig end alm. biler.
  • Lang rækkevidde, idet du ikke er begrænset af lade-behov efter x antal km.
  • Lav registreringsafgift – kun 20 % frem til næste år (2019).
  • Syv års Kia-garanti.
  • Høj sikkerhed for dig og dine kære.
  • Mulighed for anhængertræk.
  • Flot bil med god højde og plads både for og bag.

Ulemper

  • Brændstofforbruget - forstået på den måde, at der reklameres med 76,9 km/l, hvilket ikke er tilfældet i den virkelig verden, hvor den nærmere kører omkring 20 km/l.
  • Bagagerummet - batteriet ligger bag i og tager en del af den plads, der normalt vil gå til bagagerum. Så skal du have plads til den store barnevogn, er dette ikke bilen for dig.

Udgivet: 03-10-2018

Nyheder & tips
Nyheder / blog / tips
Få gode tips og tilbud i din inbox
Permission *