Hvad gør jeg hvis jeg får en skade?

Der er ikke noget som en skade på bilen, der kan ødelægge det gode sommerhumør, men det er der ingen grund til. Læs med her, så du er sikker på, at få fat i de rigtige oplysninger med mere, hvis uheldet skulle være ude her hjemme eller i udlandet.

Det er sommer og vi kører på diverse ture, enten til udlandet eller rundt omkring i vores ganske land. Fanen er høj og vi nyder, det er blevet sommer. Men så sker det, en tysk turist får ikke bremset i tide og han sidder nu i bagenden på din ellers så flotte bil. Hvad gør du nu?

I UDLANDET

Skulle ulykken ske i udlandet er det vigtigt at få alt information fra modparten, da det kan være svært at få fat i en person, hvis han evt. ikke er fra Danmark. Herudover kan det ofte ske, at folk skifter holdning om situationen, når de lige får det hele lidt på afstand. Dét du skal være opmærksom på er:

  • Navn
  • Navn på forsikringsselskab
  • Registreringsnummer (ved lastbil eller trailer på bilen, er det hovedvognens du skal bruge)
  • Nationalitet på bilen
  • Mærke og model på bilen
  • Dato, sted og land for uheldet
  • Navn + adresse på evt. vidne(r)

En god idé vil også være - sammen med modparten - at udfylde den internationale skadeanmeldelsesblanket fra DFIM (Dansk Forening for International Motorkøretøjsforsikring). Den skal du nemlig give til dit forsikringsselskab, når du anmelder skaden.

Herudover, skal du være opmærksom på, at det er det pågældende land som skaden sker i’s love og erstatningssummer, som gælder.

Hvis du har tegnet en forsikring hos et forsikringsselskab, som er medlem af Rødt Kort-ordningen, kan du kontakte SOS, da du har ret til vejhjælp i udlandet.

Du kan downloade Rødt Kort app’en eller kontakte SOS International vagtcentral på +45 70 10 50 52, i tilfælde af du skal anmelde en skade.  Tal evt. med dit forsikringsselskab om dine fordele.

I DANMARK 

Sker skaden i Danmark, er det vigtigt du får meldt skaden til din forsikring og du kommer på et godkendt skadeværksted.

Hvis du er i tvivl om, hvilket værksted du skal køre til, så tal med dit forsikringsselskab, - de har sikkert allerede aftaler med forskellige skadeværksteder.

Du kan også kontakte os i Bilernes Hus, vi hjælper med kontakten til taksator, skadesanmeldelsen, kommunikationen med forsikringsselskabet mv. Har du svært ved at undvære bilen mens den er på værksted, tilbyder vi dig en gratis lånebil i hele reparationsperioden.

Skadecenteret hos os er KS 2000 Karosseri certificeret. Det betyder, at værkstedet har gennemgået alle processer og udstyr, så det mere effektivt lever op til de stigende krav, bilmærkerne stiller til dokumentation, udstyr og kvalitet i forbindelse med skader og reparationer.

Udgivet: 11-07-2017

Nyheder & tips
Nyheder / blog / tips
Få gode tips og tilbud i din inbox
Permission *